Polepší si hlavně ti, kteří pracovně vyráží na Slovensko. Firmám se cesty zaměstnanců většinou prodraží. Uvedl to server Idnes.cz.

Základní stravné podražilo od ledna o dvě až sedm korun podle délky pobytu mimo pracoviště. Loni se přitom podmínky pro vyplácení zpřísnily: zaměstnavatel musí krátit diety v případě bezplatně poskytnutého jídla například v ceně ubytování nebo na konferenci. Maximální stravné za tuzemskou služební cestu delší než 18 hodin bude 157 korun, při překročení pěti hodin dostanou lidé 66 korun.

Mění se i diety za cesty do zahraničí, ale víceméně jen pro jednu zemi, která je velmi častým cílem služebních cest. Za den na Slovensku namísto 30 dostanou zaměstnanci 35 eur, tedy o 125 korun více než dosud. Klesají naopak diety do Estonska, ze 45 na 40 eur, a také se sjednocují sazby za stravné pro země bývalé Jugoslávie ze 40 na 35 eur.

Velké změny čekají zaměstnance, kteří pro služební cesty používají svůj osobní automobil. Pro ně stát s novou vyhláškou připravil jednu dobrou a jednu špatnou zprávu. Od ledna se snižuje cena za každý ujetý kilometr o desetník, na 3,60 koruny. Je to víceméně odpis ceny auta.

Zaměstnanci-řidiči si mohou dosud vybrat, zda budou zaměstnavateli účtovat benzin či naftu podle skutečné ceny, nebo podle sazby stanovené vyhláškou. Většina lidí si kvůli jednoduchosti s papírováním dosud vybrala jednodušší způsob účtování podle vyhlášky. Na něm však v předchozích letech zpravidla prodělávali. Od ledna je náhrada 36,10 koruny, u nafty 36,50. Po dlouhé době je tak sazba podle vyhlášky výhodnější než skutečné ceny na pumpách: ty se nyní průměrně pohybují kolem 35 korun za litr, ty nejlevnější prodávají litr naturalu i pod 33 korun. U nafty je situace podobná, ceny jsou vyšší zhruba o padesátník.

Účtujete zaměstnavateli palivo podle skutečné ceny, nebo podle sazby stanovené vyhláškou?

Diskutujte o tom pod tímto článkem nebo na Facebooku.