Vyplývá ze zjištění serveru ihned.cz. Všichni důležití výrobci osobních i nákladních aut v Česku se shodují, že automobilový trh jde nahoru. Naproti tomu třeba některým výrobcům autobusů ale objem zakázek klesá. Viz zpráva o možném chystaném propouštění v Karose Nové Mýto.

 

Jak zjistila redakce ihned.cz závod v Nošovicích, kde působí automobilka Hyundai, letos čeká objem výroby na úrovni zhruba 240 000 kusů a v příštím roce se díky 3. směně, kterou firma spustila letos v září, přiblíží maximální kapacitě 300 000 vyrobených aut. A podobně jsou na tom podle ihned.cz i výrobci nákladních vozů. To si prošli během minulých dvou let existenční krizí. Zdá se ale, že tradiční české značky – Avia a Tatra – má to nejhorší za sebou. Produkce letňanského výrobce je teď na vzestupu, v souvislosti s expanzí na zahraniční trhy dokonce plánuje současnou výrobu rozšířit. Kopřivnická Tatra zase sází na nový produkt s označením Tatra Phoenix, na kterém spolupracuje s automobilkou DAF. Tatra má minimálně pro první čtvrtletí roku 2012 nasmlouvány zakázky, a pokud se uskuteční i další vyjednávané kontrakty, Tatra rozšíří počty zaměstnanců.

Výrobci osobních vozů v Česku pak posilují své postavení v Evropě, přičemž se dál soustředí i na rozvíjející se trhy. Vyhlídky ale nejsou příliš optimistické a čeká se zpomalení růstu trhů. Analýzy pro příští rok jsou totiž většinou spíš mírně pesimistické a očekává se mírný pokles, i když ne tak dramatický jako v roce 2009. Ihned.cz ale zjistil, že automobilky jsou díky minulé krizi na případný propad poptávky dobře připraveny, zlepšily zejména flexibilitu, díky které mohou rychle reagovat na propad výroby, a obecně si vytvořily i dostatečné finanční rezervy.

-red-