Podle jejích zjištění vzniklo v polovině března s příchodem koronaviru do Česka několik tisíc pracovních míst. Šlo ale většinou o přechodný jev vyvolaný náhlým návalem práce. “Trvalý nárůst produkce se bude týkat spíše jednotlivých firem, než aby šlo o trend pro celé sektory,” dodává manažer.

Potvrzují to i data společnosti LMC a jejích portálů Jobs.cz a Práce.cz, podle nichž březnový nábor pracovních sil oproti loňskému stejnému měsíci poklesl i ve zdravotnictví, v IT, v logistice a v potravinářství, a to od 17 do 38 procent. Hlavně e-shopy a řetězce přitom najímaly nové lidi, to ale celkový pokles nezastavilo, a v dubnu dokonce i v exponovaných odvětvích nábor klesl na republikový průměr.

Až s uvolňováním karanténních opatření se situace mění. Tomáš Ervín Dombrovský, datový analytik LMC, říká: “Ve druhém květnovém týdnu došlo oproti prvnímu k nárůstu počtu míst o devět procent, další týden už šlo o 20 procent. Za celý květen očekávám ještě o trochu rychlejší tempo. Meziročně to samozřejmě stále bude celkem silný pokles.”

Změny na trhu práce zdaleka nejsou u konce. Dostupná data ukazují, že se v budoucích měsících poměrně výrazně zvýší míra nezaměstnanosti. Od začátku pandemie rostla jen o desetiny procentních bodů a v dubnu byla na 3,4 procenta.

Ve společnostech, kde v uplynulých dvou měsících množství práce vzrostlo, stále ještě zažívají hektické období plné změn. Počet zaměstnanců potřebných k aktuálním úkolům ale začíná klesat a vracet se k číslům, která uváděly firmy před nástupem pandemie. Většina z lidí přijatých v březnu měla smlouvy na dobu určitou. Velkou část z nich tvořili zaměstnanci podniků, které za nouzového stavu nefungovaly a jejich šéfové jim jinde zajistili takzvané dočasné přidělení, aby je nemuseli propouštět.

Další část nově nabraných lidí je původní personál z gastronomie či cestovního ruchu. Často už se nemají kam vrátit, firmy tady spíše propouštějí, než nabírají. Jistou část z nich čeká buď rekvalifikace a přechod do oboru, kde je víc pracovních příležitostí, pravděpodobnější je ovšem cesta na úřad práce. Míra nezaměstnanosti kvůli tomu poskočí ještě výš.

Firmy, kterým v době koronaviru přibyla práce

Obchodní řetězec Albert

V Česku zaměstnává téměř 17 tisíc lidí, v půlce března jich náhle potřeboval 2500 navíc. Podařilo se je najít do deseti dnů. V nabídce byly všechny druhy úvazků a mzdy na stejné úrovni, jakou měli starší zaměstnanci. Firma nabízela odměny v řádu tisíců korun měsíčně, vyplatí je všem ještě i v květnu. Nábor probíhal on-line.

“Hlídali jsme osobnostní profil uchazečů. V Albertu pracuje 15 procent zaměstnanců více než 15 let. Proto pro nás byla důležitá nejen pracovní historie a zkušenosti kandidátů, “ říká Ctirad Nedbálek, ředitel lidských zdrojů.

Internetový obchod Alza

Obrat stoupl meziročně zhruba o 80 procent, bylo potřeba nabrat stovky lidí. V nabídce byly brigádnické pozice i hlavní pracovní poměry, z velké části to však byla spolupráce na omezenou dobu, například na šest měsíců. Část lidí už se vrátila do bývalé práce. Aktuálně firma nabízí přes sedmdesát pozic, což je polovina toho, kolik jich běžně inzeruje.

“Klesl doplňkový prodej, který tvoří mnohdy až šedesát procent mzdy našich zaměstnanců. Hledali jsme pro ně nové možnosti, jak si vydělat takzvaně ze zázemí, například v call centrech,” uvádí Jana Petruželová, HR manažerka.

Internetový obchod Amazon

V Česku zaměstnává tři tisíce lidí, v nouzovém stavu nabídl dalších 600 pozic a stále ještě nemá obsazeny všechny. Poptávka po práci v Amazonu během krize narostla proti normálu o víc než deset procent. V provozu v Dobrovízi u Prahy byla zaměstnancům, kteří kompletují objednávky, zvýšena hodinová mzda o 32 korun až do 16. května. Standardní mzda se pohybuje od 160 do 175 korun za hodinu hrubého.

“Z drtivé většiny nabízíme zkrácené pracovní úvazky, a to kvůli větší bezpečnosti,” říká Miroslava Jozová, PR manažerka.

Obchodní domy Ikea

Noví zaměstnanci zde nebyli potřeba, zato ti stávající museli podstoupit okamžité přeškolení. Velká část se jich zapojila do zpracování on-line objednávek, i tak ale jejich náporu populární nábytkový prodejce nestačil odolávat. I když pro část zaměstnanců kvůli uzavření obchodů nebyla práce, dostávali dál stejnou mzdu.

“Prodej se v půlce března kompletně přesunul na e-shop a narostl meziročně v průměru o 260 procent. Na Černém Mostě, kde máme největší obchodní dům, vzrostl internetový prodej dokonce o 380 procent,” uvedl Petr Šašek, koordinátor komunikace.

Zdroj: www.ihned.cz 

-lhe-