Vítězstvím managementu je už samotný fakt, že smlouva byla uzavřena pouze na jeden rok. Předchozí dohody platily vždy dva nebo tři roky. Poslední dvouletou smlouvu vypovědělo vedení ČSA loni v létě sotva ve čtvrtině její platnosti. Definitivně ale vyprší až dnes, kdy skončí výpovědní lhůta.
„Podpisem smluv České aerolinie učinily důležitý krok k větší konkurenceschopnosti, což je základní podmínka dalšího rozvoje společnosti,“ řekl prezident společnosti Philippe Moreels. Vedení se omezilo pouze na prohlášení, že smlouvy přinesou oproti minulosti větší pružnost v plánování posádek.
„V zásadě jsme spokojeni, bylo to maximum možného. Drobné ústupky jsme udělali v pravidlech pro plánování letů,“ řekla předsedkyně Odborové organizace posádek letadel Petra Posová. Stevardům, letuškám a zřejmě i pilotům se mírně přitáhnou šrouby při žádostech o dny volna.
Zajímavostí je, že jako první odsouhlasili podmínky smlouvy piloti, kteří v minulosti vždy patřili k největším oponentům. Důvodem může být skutečnost, že nejhlasitější letci dostali v létě výpověď. Musel odejít například někdejší prezident sdružení pilotů CZALPA Peter Žmolík.
„Opět se potvrdilo, že jen věcná jednání vedou k oboustranně akceptovatelnému výsledku. Letos opět převládl zdravý rozum a fakta,“ doplnil Moreels. Výsledkem je podle něj model, podle kterého budou moci být všechny posádky více využitelné v závislosti na provozní situaci a potřebách společnosti.
Co soudíte o obsahu kolektivní smlouvy v ČSA?
Řekněte nám svůj názor pod tímto článkem nebo na Facebooku.