Podle Nejvyššího kontrolního úřadu zhruba čtvrtině z 56 projektů hrozí vrácení části peněz nebo dokonce celé částky. Příkladem jsou například regionální centra na podporu inkluzivního vzdělávání, která po ukončení projektu bez náhrady zanikla, a problémy mají i vědecká centra. Ministerstvo školství však se závěry NKÚ nesouhlasí.

Centra podpory inkluzivního vzdělávání při ministerstvu školství byla zřízena za více než 133 milionů korun. Cílem projektu bylo ověřit a nastavit podmínky inkluzivního vzdělávání na základních školách. Všech devět zřízených center po dokončení projektu bez náhrady zaniklo, čímž příjemce dotace podle NKÚ porušil podmínku udržitelnosti. Pokud se tak stane, musí část, případně i celou dotaci vrátit. Pokud je příjemcem dotace stát, hradí vzniklé náklady ze svého rozpočtu. Ministerstvo školství se ale v tiskové zprávě brání, že o zrušení regionálních center bylo rozhodnuto prostřednictvím podstatné změny předložené ještě před ukončením realizace projektu. Problémem je podle NKÚ i financování některých projektů po dobu pěti let od dokončení projektu. Do vybudování 48 vědeckých výzkumných center se dosud investovalo 36 miliard korun a podle odhadů bude na jejich další provoz nutné v příštích pěti letech vynaložit ze státního rozpočtu dalších 24,4 miliardy korun.

U pěti z 11 kontrolovaných výzkumných center podle NKÚ hrozí, že nesplní podmínky udržitelnosti. Vědeckým výzkumným centrům se totiž například nedaří získat další zdroje financování ze smluvního výzkumu a mezinárodních grantů. V případě operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace NKÚ kritizuje ministerstvo školství mimo jiné za to, že neprovádělo monitoring a kontrolu vědeckovýzkumných center v době udržitelnosti. Resort podle NKÚ ani nemá přehled o tom, kolik bylo vytvořeno prokazatelně nových pracovních míst ve vědě a výzkumu.

V případě operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace NKÚ kritizuje ministerstvo školství mimo jiné za to, že neprovádělo monitoring a kontrolu vědeckovýzkumných center v době udržitelnosti. Resort podle NKÚ ani nemá přehled o tom, kolik bylo vytvořeno prokazatelně nových pracovních míst ve vědě a výzkumu.

Domníváte se, že zbudováním center na podporu inkluzivního vzdělávání na dobu určitou, došlo ke zlepšení podmínek ve vzdělávání?

Sdělte nám svůj názor pod tímto článkem nebo na Facebooku.
-lhe-