K financování regionální železniční dopravy by se nově měla ustavit komise složená ze zástupců měst a krajů, která se sejde v říjnu. Financování výstavby dopravní infrastruktury a veřejné dopravy tak zůstane na úrovni, na jaké je načrtnuto ve státním rozpočtu. Pro odbory je ale tento způsob nedostatečný, což novinářům potvrdil i předseda Odborového svazu železničářů Jaroslav Pejša. Znamenalo by to podle něj, že by se musely vracet finanční prostředky EU a tisíce lidí, kteří pracují na dopravních stavbách, by přišly o pracovní místa. Zaměstnavatelé a odbory se při jednání tripartity také dozvěděli, že neplatí předběžná dohoda týkající se financování regionální železniční dopravy v příštím roce. Memorandum z roku 2009 krajům zaručuje po dobu deseti let roční dotace 2,6 miliardy korun. Tuto částku chtěl ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) ročně snížit o 600 milionů korun, kompromisní předběžná dohoda počítala s tím, že stát dá na regionální železniční dopravu 150 milionů korun, dalších 150 milionů kraje a po 150 milionech České dráhy a Správa železniční dopravní cesty.

Memorandum podepsala s hejtmany předchozí vláda Jana Fischera. Podle Kalouska není tento dokument právně závazný, hejtmani na dodržení memoranda trvají a nepřipadá podle nich v úvahu, aby se kraje na financování regionálních železnic podílely dalšími 150 miliony korun. Zástupci krajů už dříve uvedli, že čekají na konečné rozhodnutí vlády, dosud podle nich o porušení dohody jen mluvila.

-red-