AKTUÁLNÍ STAV EPIDEMIOLOGICKÉ SITUACE A NÁVRH ZÁKONA O OCHRANĚ VEŘEJNÉHO ZDRAVÍ

„S návrhem zákona o ochraně veřejného zdraví Svaz v této podobě nesouhlasí. Vadí nám zejména, že neproběhlo řádné připomínkové řízení a nezapojili se do něj sociální partneři. Také chybí hodnocení analýzy dopadů. Tak zásadní právní úprava, která zasahuje do Ústavně zaručených práv a svobod, ochrany osobních údajů a zákona o elektronických komunikacích, vyžaduje důsledné projednání. Chceme také vědět, zda ministerstvo zdravotnictví stáhlo návrh tohoto zákona tak, jak jsme požadovali, nebo zda pokračuje v legislativním procesu,“ upozorňuje Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Svaz průmyslu a dopravy také se sociálními partnery řešil nutné prodloužení programu Antivirus, a to kvůli dosud chybějící trvalé úpravě kurzarbeitu. „Je potřeba prodloužit Antivirus. Už teď je jasné, že se kurzarbeit od ledna nastavit nestihne. Na vině je nesoulad ve vládní koalici. Doufáme, že vláda splní to, co slíbila, a dlouhodobý kurzarbeit v Česku prosadí,“ říká Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

„PES bohužel nenaplnil očekávání podnikatelů. Postrádáme zejména jeho předvídatelnost. Chci věřit, že se trvale narovná nespravedlnost a nerovnost mezi velkými a malými obchody. Chceme také znát přehled opatření, co se bude dít do konce roku a dál,“ vysvětluje Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy.

DOPADY ZELENÉ DOHODY PRO EVROPU NA ČR

„Řada sektorů a firem vidí zelenou energii jako velkou příležitost. Zároveň v Česku ale máme sektory průmyslu, pro které je přechod na zelenou energii obrovskou změnou. Dosud ani není jisté, zda a jak je taková změna technologicky vůbec možná, natož kolik nás bude stát. Potřebujeme, aby naše zájmy uměla česká vláda hájit v Evropské unii. Očekávám také větší tlak naší vlády v Bruselu,“ upozorňuje Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

„Vláda musí věnovat ekonomickým, sektorovým, regionálním a sociálním dopadům Zelené dohody maximální pozornost, a to na nejvyšší úrovni. Potřebujeme vědět, kolik nás zelená transformace bude stát, kdo a kolik za zelenou energii zaplatí. Na základě studie od McKinsey jsme si ve Svazu průmyslu udělali odhad, že dodatečné náklady zelené transformace přepočtené na jednu čtyřčlennou rodinu vyjdou cca 70 tisíc korun ročně,“ dodává Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

NÁRODNÍ PLÁN OBNOVY

„Chceme, aby Národní plán obnovy reagoval na požadavky sociálních partnerů. Je to přístup, který vyžaduje samotná Evropská unie. Musíme bohužel znovu upozornit, že Národní plán obnovy zatím nepočítá s dalším rozvojem a modernizací Česka. Na klíčovou věc, jakou je digitální transformace firem, se počítá jen s miliardou korun, přestože ostatní oblasti mají desítky miliard,“ říká Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

DOPRAVA

„Děkujeme panu vicepremiérovi, že je dost prostředků na výstavbu dopravní infrastruktury. Je ale otázka, zda tomu stav výstavby dálnic a oprav silnic 2 a 3. třídy odpovídá. Daří se železniční dopravě jak nikdy. Investuje se a to je pro železniční dopravu dobře,“ doplňuje Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Zdroj: www.spcr.cz