V neděli odjíždí na Tchajwan další z podnikatelských misí, které organizuje Svaz průmyslu a dopravy ČR. Na začátku dubna na ni naváže cesta do Srbska a Makedonie s ministryní průmyslu a obchodu Martou Novákovou. O pár dnů později vyrazí podnikatelé s ministrem životního prostředí Richardem Brabcem do Peru a Kolumbie. Ještě v dubnu se vypraví další delegace do Uzbekistánu a Kyrgyzstánu. Po loňském útlumu se podnikatelské mise pořádané Svazem průmyslu letos opět rozjíždějí.

Mise jsou pro firmy významným pomocníkem při pronikání na zahraniční trhy. „Největší význam má doprovod politiků v zemích, kde hraje v ekonomice velkou roli stát. Firmy se mohou účastnit vládních jednání na nejvyšší úrovni. Díky našim partnerským organizacím v cílových destinacích se české firmy dostanou k potenciálním novým obchodním partnerům,“ vysvětlil studentům Vysoké školy ekonomické na dalším z Exportních večerů organizovaných Svazem průmyslu Pavel Fára, zástupce ředitele Sekce mezinárodních vztahů Svazu průmyslu.

Význam misí pro exportéry potvrdila studentům VŠE i Kateřina Fišová ze společnosti První brněnská strojírna Velká Bíteš, která vyrábí mimo jiné proudové a turbovrtulové motory do bezpilotních letounů a vrtulníků nebo energetické jednotky pro letadla a vrtulníky. Moravská firma přímo exportuje 75 procent svých výrobků do padesáti zemí světa. Ze zbylé čtvrtiny se do zahraničí dostane většina přes obchodníky.

„Je velmi důležité, jakých misí se účastníme. Pro nás mají význam především úzce specializované mise, protože našimi zákazníky jsou výrobci letecké techniky a zbrojních systémů. Zpravidla na ně jezdíme s představiteli ministerstva obrany,“ říká Kateřina Fišová. Největšími trhy PBS Velká Bíteš jsou Rusko a Čína, odkud pochází 40 procent tržeb firmy. Podíl ostatních zemí ale postupně roste. „Velmi perspektivní trh vidíme v Izraeli,“ dodává Fišová.

Firmy za účast v podnikatelské delegaci platí. Proto pečlivě zvažují, co jim daná mise přinese. Zpravidla nejedou dojednat konkrétní kontrakt, ale získat kontakty na nové obchodní partnery. Případně s pomocí zástupců českého státu mohou dostat informace o veřejných zakázkách nebo o stavu některých tendrů, jichž se účastní. „Jen výjimečně se stává, že přímo na misi firma uzavře nějaký obchod. Nicméně z minulosti víme o případech, kdy mise do Estonska pomohla české firmě expandovat do Skandinávie,“ uvádí další přínos misí Pavel Fára.

Součástí misí bývají schůzky českého premiéra nebo ministrů se svými protějšky v hostitelských zemích. Na ně mohou vzít vybrané firmy z podnikatelské delegace. „Na takové schůzce dostaneme dvě až tři minuty na prezentaci naší firmy a rozdáme vizitky. Přímo na jednání o možných obchodech nemluvíme. Ale z poptávek, které později dostáváme, dokážeme určit, že jsou výsledkem jednání s konkrétním ministrem,“ dodává Kateřina Fišová.

Svaz průmyslu už podnikatelské mise pořádá 27 let. Za tu dobu odjelo v doprovodu zástupců státu přes 4500 podnikatelů na téměř 190 podnikatelských misí do necelé stovky zemí světa. Od začátku roku už podnikatelé doprovodili premiéra Andreje Babiše na cestě do Indie, Singapuru a Thajska, nebo ministryni průmyslu a obchodu Martu Novákovou do Jordánska. Svaz průmyslu je letos připraven uspořádat nejméně patnáct podnikatelských misí.

Do organizace Exportních večerů na VŠE, které jsou určeny především studentům vedlejší specializace Ekonomická diplomacie, se Svaz průmyslu letos zapojil poprvé. Úvodní ze čtyř večerů, které Svaz pořádá, se věnoval na začátku března odchodu Velké Británie z Evropské unie. Příští Exportní večer ovládnou úspěšné softwarové firmy. Jaroslav Řasa, zakladatel ABRA Software, a Václav Muchna, zakladatel Y-Soft, se v úterý 9. dubna od 18 hodin podělí o zkušenosti, jak z Česka vybudovat úspěšnou globálně působící firmu.

Zdroj: www.spcr.cz

-lhe-