Český železniční průmysl ročně vytvoří stovky míst pro absolventy středních škol. Podniky aktivně spolupracují s technickými školami a studenty podporují již během studia. Navíc nabírají i absolventy ze Slovenska či Polska.

Každoročně více než 500 míst pro absolventy středních odborných škol a učilišť vytvoří podniky českého železničního průmyslu – členové sdružení ACRI.

Firmy, které vyrábějí široké portfolio produktů – od drážních vozidel přes řídicí technologie, komponenty a součástky, vybavení interiérů vozidel nebo například kolejnice, přitom mají zájem především o absolventy oborů elektro, mechaniky, seřizovače, obsluhu CNC strojů a další specializované profese.

Aktivně spolupracují s technickými školami a studenty podporují již během studia. Třeba formou praxí či letních brigád. Některé z nich samy provozují vlastní střední školy. Například do prvních ročníků Střední odborné školy Třineckých železáren nastoupilo v aktuálním školním roce 200 studentů. Podniky ale lákají nejen studenty z Česka. V hledáčku personalistů jsou i mladí Slováci a Poláci, s nimiž mají členové ACRI velmi dobré zkušenosti.

Průměrný nástupní plat 30 tisíc

„Průměrný nástupní plat u absolventů v rámci dělnických profesí je okolo 30 tisíc korun. Navíc u některých nabízíme náborový příspěvek až 100 tisíc,“ říká personální ředitel CZ LOKO, významného českého výrobce a opravce lokomotiv ze závodu v České Třebové a Jihlavě, Jiří Kutálek.

„Pro studenty středních škol máme zaveden vlastní atraktivní vzdělávací program. V rámci něj mají mimo jiné možnost strávit určitý čas na vybraných pracovištích dle svého studijního zaměření. Díky tomu získají velmi cennou zkušenost přímo z centra dění a daleko lépe pochopí problematiku, role a souvislosti v rámci jednotlivých úseků výroby,“ dodává Kutálek.

Také česká jednička na poli výroby drážních vozidel Škoda Group přistupuje k výchově budoucích zaměstnanců aktivně. Podle viceprezidentky pro HR Šárky Moučkové většina firemních poboček letos počítá s desítkami volných pracovních míst pro absolventské juniorní pozice, což meziročně představuje další nárůst.

„Ve Škoda Group pomáháme s výukou studentů ve formě praxí a dalších vzdělávacích programů. V každém městě, kde máme výrobní závod, spolupracujeme přímo se středními školami a podporujeme konkrétní obory. Je to oboustranně výhodná spolupráce, protože studenti se učí dovednosti potřebné pro úspěch na pracovním trhu a my získáme pracovníky, kteří umí, co potřebujeme,“ popisuje Moučková.

Výhoda pro podniky: Železárny mají vlastní školu

Vlastní střední odbornou školu provozují Třinecké železárny. Škola prošla rozsáhlou modernizací a do výuky zavedla nové technologie. Drží tak krok s rozvojem průmyslu a jeho transformací a současně nabízí úzké propojení výuky s praxí, takzvaný duální systém vzdělávání. Instruktoři jsou v kontaktu s Třineckými železárnami a společně připravují učební plány a materiály pro studenty. V letošním školním roce se na škole vzdělává 450 žáků, což je o 70 více než loni.

Kromě vlastní střední školy spolupracuje podnik s dalšími školami v regionu a stejně tak s vysokými školami v Moravskoslezském kraji se zaměřením na technické obory.

Zároveň firma a její dceřiné společnosti aktivně komunikuje se školami za hranicemi a přijímá absolventy z Polska a ze Slovenska. Zájem o ně deklaruje naprostá většina členů ACRI (podniky v železničním průmyslu), a to včetně výrobců, kteří mají mnohem širší záběr než dodávky pro železniční průmysl, jako jsou například společnosti RETIA (výrobce bezpečnostních a záznamových systémů) nebo firma RETEX, která mimo jiné vyrábí a dodává netkané textilie používané v interiérech drážních vozidel.

Podniky podporují studenty už během studia

Běžnou praxí je, že firmy podporují studenty již během studia. Podpora se přitom netýká pouze praktické výuky či odborné stránky samotného studia. Výrobci nabízejí studentům brigády, pomoc při tvorbě maturitních prací, pořádají dny otevřených dveří a poskytují jim další podporu.

„Studentům třeba zaplatíme pracovní oděvy, škole věnujeme materiál do dílen a podobně,“ uvádí Jana Kavalír, manažerka marketingu ze společnosti DAKO, která je předním českým výrobcem brzdových systémů pro drážní vozidla.

Podobně postupuje také další člen ACRI – výrobce ložisek ZKL se závody v Brně a Klášterci nad Ohří.

„Snažíme se vytvářet ty nejlepší pracovní podmínky a přátelské prostředí směrem k našim zaměstnancům a všem spolupracujícím osobám. Tedy například žákům středních škol nebo studentům škol vysokých. Často se stává, že studenti u nás pracují nejdříve brigádně a po ukončení studia vstupují do úvazku už na pracovní smlouvu. Zaměstnanci si u nás cení zejména individuálního přístupu,“ doplňuje Hana Luxová, marketingová manažerka ZKL.

Železniční průmysl je perspektivní obor, tahoun průmyslového sektoru a českého exportu a tento růstový trend trvá už několik let. Spolu s tím roste počet zaměstnanců, který již přesáhl 22 tisíc.

S cílem posílit svou pozici na zahraničních trzích zakládají podniky vlastní zastoupení a dceřiné společnosti po celém světě. V současné době takto působí ve více než 20 státech a exportní zakázky železničního průmyslu se stávají jedním z tahounů průmyslové produkce a jejího exportu.

Zdroj: www.businessinfo.cz