ČSA zdůvodňují propouštění politickou situací na Ukrajině. Počet cestujících na lince do Kyjeva se propadl o čtvrtinu a do dalších destinací v bývalém Sovětském svazu zhruba o desetinu.

Tyto trhy jsou přitom pro ČSA klíčové – před krizí představovaly čtvrtinu výkonů letecké společnosti. Aerolinky proto nutně potřebují snížit náklady. „Společnost propustí přibližně 60 palubních průvodčích a přibližně 10 lidí z administrativních pozic,“ říká mluvčí ČSA Daniel Šabík.

Aerolinky podle něj ale daly letuškám a stevardům šanci. „Vedení Českých aerolinií dojednalo se společností Travel Service dočasné přidělení 60 letušek a stevardů na období letní sezony. Nadále by zůstali zaměstnanci Českých aerolinií se stejnými mzdovými podmínkami včetně benefitů. Pouze čtyři tuto nabídku využili,“ dodává.

Podle místopředsedy odborové organizace posádek letadel ČSA Radka Janeva byly ale podmínky dočasné práce v Travel Service nejasné „Myslíme si, že hlavním důvodem bylo to, že si zaměstnanci mysleli, že už pro ně po skončení práce pro Travel Service, neboli po těch čtyřech měsících, v ČSA nebude práce. Z informací, které máme, se dále velice obávali toho, že podmínky budou výrazně horší, než jsou v ČSA,“ reaguje.

Argumenty odborářů aerolinky odmítají. „Proběhlo několik setkání vedení letového provozu s letuškami a stevardy, kde tato nabídka byla detailně vysvětlena,“ podotýká Šabík. ČSA se pozastavují nad tím, že i jejich další nabídku – možnost dobrovolného odchodu z firmy, která zajišťuje vyšší než zákonem stanovené odstupné – využila necelá dvacítka palubních průvodčích.

Radek Janev se ale v této souvislosti podivuje, že aerolinky přijaly agenturní zaměstnance. „To se odehrálo v průběhu minulého a předminulého měsíce, bylo to zhruba do padesáti lidí, a zároveň o měsíc později začalo propouštění,“ popisuje.

„Agenturní pracovníky na dohodu využíváme jen na pokrytí sezonních špiček. Jedná se navíc o naše zaměstnankyně, které se vracejí z mateřské dovolené nebo jim končí,“ vysvětluje Daniel Šabík z ČSA.

Podle odborářů by navíc snižování nákladů mělo začít u managementu. „Zatímco Travel Service spotřeboval na top management za rok 2012 částku 29 milionů, u ČSA to bylo v témže roce při téměř stejném počtu top manažerů 66 milionů,“ zjistili odboráři z výročních zpráv obou leteckých společností.

Podpořili byste případnou stávku v ČSA?

Řekněte nám svůj názor pod tímto článkem nebo na Facebooku.