Jakým způsobem zasáhla pandemie covid-19 do běžného provozu vaší firmy? Kolik procent zaměstnanců v průběhu posledního roku onemocnělo?

BrázdilováMuseli jsme se jako všichni přizpůsobit nové situaci a rychle implementovat všechna vládní i vnitrofiremní nařízení do praxe tak, abychom neohrozili dodávky zákazníkům. Dále jsme spustily opatření, která měla zajistit plynulost výroby i v případě výpadku některých klíčových zaměstnanců. Diverzifikovali jsme riziko např. tím, že jsme zamezili styku jednotlivých skupin zaměstnanců tak, aby v případě nákazy nemuselo jít do karantény např. celé vedení nebo celé oddělení, ale pouze jeho část. Zatím se nám dařilo provoz úspěšně udržet.

Pokud vezmu informace, které máme jako zaměstnavatel k dispozici, za poslední rok onemocnělo covid-19 zhruba 20% zaměstnanců. První případ jsme evidovali až v srpnu 2020, od té doby začaly počty postupně narůstat, ale jsou plynule rozložené v čase.

Jak se ve vaší firmě změnila ochrana zdraví pracovníků na pracovišti během pandemie?

Po celou dobu trvání pandemie respektujeme všechna vládní nařízení a doporučení. Když jsme zjistili výskyt nemoci na pracovišti, zpřísnili jsme opatření vydáním příkazu ředitele (např. na povinnost nosit ochranné roušky i když jsou rozestupy větší než 2 metry). Jsme výrobní firma, zaměstnanci musí chodit do práce, aby výroba pokračovala. Zatím se nám dařilo zachovat výrobu bez větších výpadků, vždy šlo pouze o nákazu jednotlivců, nikoli např. celé směny.

Jaké konkrétní nástroje na ochranu zdraví vašich zaměstnanců používáte?

Zákonem nařízené nástroje dodržujeme všechny bez výjimky. Dezinfekce na pracovišti, ochranné roušky, omezení osobního setkávání a náhrada za on-line schůzky, home office, úprava využití jídelen a prostor k odpočinku apod. Nařizovali jsme preventivní karantény na náklady zaměstnavatele, nečekali jsme na nařízení hygieny, které přicházelo často s několikadenním zpožděním. Nyní se zapojujeme i do povinného testování zaměstnanců.

Využívají vaši zaměstnanci home offce (na pozicích, kde je to možné)? Jak se proměnilo využívání home office v porování před vypuknutím pandemie a nyní, jak máte upravena pravidla na využívání práce z domova v rámci firmy?

Ano, využívají. Z povahy výrobní firmy je nutné, aby i THP pracovníci vykonávali práci na pracovišti, jelikož musí mít osobní kontakt s dílnou, sklady, expedicí (řidiči) apod. Z první vlny jsme zjistili, že pokud zůstane příliš mnoho THP pracovníků doma, padá o to více práce na pracovníky, kteří na pracovišti z povahy své práce zůstat musí. Tito zaměstnanci jsou přetíženi a vystaveni mnohem většímu pracovnímu diskomfortu oproti těm, kteří pracují na home office. Proto jsme v druhé vlně režim upravili a home office umožňujeme jen těm, kteří jsou v karanténě, pečují např. o děti, mají pochybnost o tom, zda jsou zcela zdraví nebo z povahy své práce mohou, aniž by omezovali práci ostatních, plně pracovat z domu. Někteří pracovníci jezdí do práce jen vymezené dny, čímž se mohou různé skupiny zcela míjet. Home office je skvělý nástroj, díky němuž jsme mnohokrát zamezili šíření viru ve firmě, ale nelze aplikovat plošně. Není to fér vůči těm, kteří zůstat doma nemohou. Není možné dlouhodobě přetěžovat jednu skupinu na úkor druhé.
 

O ZLKL …

ZLKL je rodinná, stabilní, dlouhodobě rostoucí strojírenská společnost orientovaná na perfektní výsledek pro své zákazníky, kterým nabízí širokou škálu činností, konkrétně obrábění, lisování, svařování, povrchové úpravy. Pyšní se například oceněním Czech Best Managed Companies, titulem Odpovědná firma roku, Inovátor roku a patří mezi 100 nejlepších firem v ČR. Její tradice se tvoří od roku 1993. Neustále hledá talenty a rozšiřuje svůj tým, nabídku volných pozic v ZLKL naleznete na https://www.zlkl.cz/kariera.

 

-lhe-