A ten je k zaměstnancům mnohem méně štědrý. Odbory tak drahám nechtíc pomáhají ušetřit letos tři čtvrtě miliardy, jak podniku nařídil ministr dopravy Vít Bárta.

Nahrál „nepříteli“. Svaz odborářů služeb a dopravy Jaromíra Duška jako jediný z devíti odborových svazů odmítl podepsat kolektivní smlouvu, která tak nemůže začít platit, a zaměstnanci drah přijdou o výhody.  Členka týmu kolektivních vyjednávačů Odborového sdružení železničářů Jana Štanclová odhadla propad mezd v důsledku neplatnosti smlouvy zhruba na deset procent. To byl přitom v září při zahájení kolektivního vyjednávání vysněný cíl managementu. „Výše úspory bude závislá na délce současného stavu a půjde řádově o miliony korun. Pokud období bez kolektivní smlouvy bude trvat déle, může jít řádově i o desítky milionů,“ řekl deníku E15 mluvčí drah Petr Šťáhlavský. S novými – přísnějšími a dříve nevídanými – pravidly seznámí management zaměstnance dnes.

Podle nových pravidel se třeba snižuje odstupné při propuštění, zkracuje dovolená o jeden až dva týdny na zákonné čtyři týdny, ruší povinnost zaměstnavatele zajistit 60 milionů korun pro zlepšení pracovních podmínek, odpadají mimořádné odměny a snižují se příplatky za práci přesčas a o víkendech. Dráhy rovněž od ledna přestaly přispívat zaměstnancům na stravování a ozdravné pobyty. Omezení je proti kolektivní smlouvě celá řada, a to ještě některá přijdou později. Nejdéle od dubna bude například zrušeno zkrácení pracovní doby.

Nahrál „nepříteli“. Svaz odborářů služeb a dopravy Jaromíra Duška jako jediný z devíti odborových svazů odmítl podepsat kolektivní smlouvu, která tak nemůže začít platit, a zaměstnanci drah přijdou o výhody Hlavní postavou sporu je někdejší nejvyšší odborářský boss na železnici Jaromír Dušek. Jeho nedávno založený Svaz odborářů služeb a dopravy (SOSaD) jako jediný z devíti odmítl připojit podpis pod kolektivní dohodu z konce loňského roku. Duškovi vadí zejména dohodnutá stagnace mezd pro letošní rok a údajně nespravedlivá pravidla pro placení odborových funkcionářů.

Moc se to neposunulo. Pořád věřím, že se najde nějaké řešení, ale některá vyjádření ostatních stran naději na dohodu hatí,“ řekl Dušek. Ostatní odborové svazy mluví o „tvrdohlavosti hrstky lidí“, na kterou už doplácejí tisíce železničářů. České dráhy mají přes 26 tisíc zaměstnanců, SOSaD má zhruba 700 členů.

Nevíme, komu nahrává jednání pana Duška. Faktem ale je, že chybějící smlouva znamená úspory na straně zaměstnavatele,“ uvedl Šťáhlavský.

Zdroj: www.e15.cz