Vláda nařídila firmám povinné testování zaměstnanců. Od 3. března se tato povinnost týká velkých firem nad 250 zaměstnanců. Od 8. března musí začít testovat pracovníky i střední firmy od 50 zaměstnanců. „České průmyslové firmy si jsou vědomy vážnosti situace. Ukazuje to i náš bleskový průzkum mezi více než dvěma sty podniky. Ještě v době, kdy se o povinném testování nemluvilo, se rozhodlo 84 procent firem bez ohledu na velikost spustit testování pracovníků samovyhodnocovacími testy. Kdyby vláda jejich použití schválila dříve, mohlo se ve firmách testovat v mnohem větší míře už dávno,“ říká Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Do začátku března testovalo své zaměstnance 45 procent firem podle dříve platných pravidel, kdy odběr vzorků mohli provádět jen vyškolení zdravotničtí pracovníci. Řada z nich to dlouho dělala na své náklady. Čtvrtina z firem, které už testovaly, v průzkumu Svazu průmyslu a dopravy ČR uvedla, že narážela na nedostatečnou kapacitu zdravotnických zařízení. Dvě pětiny firem byly připraveny s testováním začít. Tři čtvrtiny z nich uvedlo, že čekaly, až vláda umožní jednodušší testování samovyhodnocovacími testy. Pro část firem bylo totiž příliš komplikované zřizovat testovací centrum v podniku podle předchozích pravidel.

Dvě třetiny průmyslových firem souhlasí s tím, aby testování ve firmách bylo povinné. „Zhruba čtvrtina firem, které už dříve začaly testovat zaměstnance, uvádí, že pracovníci na testy chodit nechtějí. Proto opakovaně upozorňujeme, že není dořešená legislativa, která by dovolovala firmám testovat své zaměstnance povinně. A to není triviální věc,” říká Jan Rafaj, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Klíčové pro start povinného testování bude dostatek testů na trhu. „Firmy mají od pondělí možnost nakupovat samoodběrné, samovyhodnocovací testy. Minimálně dva až tři dny trvá, než dodavatel testy nabalí, pošle a firmy je u sebe připraví k použití. Ve středu proto budou testy pravděpodobně ještě na cestě. Mezi našimi členy pozorujeme, že je objednávají ve velkém. Zatím od nich nemáme zpětnou vazbu, že by testy nebyly. Zaznamenali jsme, že se testy vyprodaly například u konkrétního dodavatele nebo že byl konkrétní dodavatel zahlcený logistikou předchozích objednávek. V tomto spatřujeme největší riziko. Dodavatelé možná mají na skladech dostatek testů, ale největší problém je logistika, jak je co nejrychleji dostat k zaměstnavatelům,” upozorňuje na logistické problémy Jan Rafaj, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Svaz průmyslu a dopravy firmy upozorňuje, aby při výběru testů nesledovaly pouze cenu, ale především jejich certifikovanou kvalitu, citlivost a spolehlivost. Stát bude firmám na jeden test přispívat částkou 60 korun. S takto nízkou kompenzací není spokojeno 84 procent firem, vyplývá z průzkumu Svazu průmyslu a dopravy ČR. Ceny testů se totiž pohybují nad touto hranicí.

Svaz průmyslu a dopravy už vytvořil manuál pro firmy, jak testování zaměstnanců ve velkém zorganizovat a provádět. Ten je k dispozici všem podnikům na webových stránkách Svazu průmyslu a dopravy ČR. „Půjde o rozsáhlou logistickou operaci. Průmyslové podniky ale po celou dobu epidemie ukazují, že dokážou reagovat rychle a pružně. I povinné testování zvládnou,“ říká Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Zdroj: www.spcr.cz