Podle premiéra a šéfa ČSSD Bohuslava Sobotky je nutné krizovou situaci řešit co nejrychleji, jinak hrozí, že bude málo řidičů.

Pokud by se nadále situace vyvíjela tímto způsobem, tak není vůbec vyloučeno, že tento systém poskytování veřejné služby zkolabuje,” konstatoval premiér.

Skutečnost, že tendry na autobusovou dopravu by měly zohledňovat mzdy řidičům, přivítal v Ranním interview tajemník sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř.

Jak řekl předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík, už teď chybí kvůli nevyhovujícím platovým podmínkám 6 tisíc autobusových řidičů. „Chápeme, že problém je takového charakteru a velikosti, že nejde vyřešit,” poznamenal Pomajbík.

Odbory podle něho dál zůstávají ve stávkové pohotovosti. Nový zákon o zakázkách by měl začít platit v dubnu příštího roku. Podle premiéra ho doprovodí návod, podle kterého by se měl brát při výběru provozovatele ohled i na odměňování řidičů.

Pevně ukotvená výše mezd, kterou teď podpořil premiér Sobotka, může věci pomoci, řekl v Ranním interview tajemník sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř. „Otázkou je, jak bude systém potom nastaven,” řekl.

Protože pokud by to bylo tak, jak zatím zní z odborové centrály, že by byla nastavena jakási minimální hranice mezd, třeba 1,7násobek nějaké minimální nebo zaručené mzdy, tak si myslím, že by to mohlo napomoci stabilizaci pracovníků a nemuselo by to poškodit soutěžitele,” dodal Hromíř.

Nový zákon o veřejných zakázkách by měl začít platit v dubnu. Odboráři požadují, aby kraje do té doby žádné tendry nevyhlašovaly. To podpořil i šéf Asociace krajů Michal Hašek z ČSSD.

-lhe-