Pavel Šiška se dlouhodobě věnuje propojování byznysu a IT, analytice a inovacím. Zkušenosti má jak se zakládáním vlastní firmy, tak s pozicí top manažera velké korporace. Zná tedy dobře atmosféru startupů i zavedených společností. Klíčovým momentem v životě každé firmy je podle něj okamžik, kdy se přehoupne v počtu zaměstnanců přes stovku. A dokládá to na zkušenostech z historie, kdy se tlupa, jež dosáhla tohoto počtu členů, vždy rozpadla.

„Soudržnost se totiž mnohem lépe udržuje v malém kolektivu. Při vysokém počtu zaměstnanců se kolektiv začne přirozeně dělit na menší skupiny,“ vysvětluje Pavel Šiška a upřesňuje: „Není to tedy vlivem korporátů nebo zavedených procesů, je to dané sociálními procesy, které jsou v nás zakořeněné tisíce let. Proto je důležité mít společnou vizi.“

3 tipy, jak na firemní kulturu

1. Překonejte bariéry, ukažte zaměstnancům nadšení!

Výhodou startupu je podle Pavla Šišky fakt, že si může od základu nastavit svůj vlastní systém firemní kultury a vytvořit si vlastní disciplínu. „Ukažte svým zaměstnancům nadšení,“ radí Pavel. Ze začátku je také nutné překonat lidské bariéry, kdy má člověk tendenci zůstávat ve své sociální bublině a komunitě.

Kulturu a obraz firmy totiž spoluvytvářejí i její zaměstnanci. A jestli se firmě daří, nebo ne, určuje i to, co si o ní povídají lidé za vašimi zády. Pavel tak radí rozloučit se se zaměstnanci, kteří do firemní kultury nezapadají a lidsky se s ní neztotožňují.

2. Sestavte různorodý tým, zaměstnávejte „good people“

S personální otázkou souvisí i další důležité téma. Spousta lidí má tendenci pracovat se svými kamarády, s těmi, s nimiž si rozumí a se kterými mohou po práci zajít na pivo. Ve skutečnosti je ale efektivnější sestavit různorodý tým. „Kolektiv by měl být pestrý, jen tak se může skvěle doplňovat. Týmy, které jsou poskládané z různých lidí, přináší lepší nápady a řešení problémů,“ myslí si Pavel Šiška a dále poznamenává: „Umění je v tom, abyste nezaměstnávali jen nice people, ale good people.“

3. Dbejte na to, aby šéfové byli oporou i rádci

Role vedoucího je podle Pavla Šišky především o pomoci podřízeným a schopnosti být jim neustále k dispozici. Tento model odpovídá filozofii tzv. servant-leadershipu, která říká, že úkolem vedoucího je sloužit svým podřízeným, odstraňovat překážky a být jim mentorem. Zaměstnanci pak díky takovému vedení vědí, co mají dělat a jaká je společná vize.

Zdroj: https://www.dreport.cz

-lhe-