Pár dní před startem digitálního stavebního řízení jsou v kancelářích stavebního úřadu pardubického magistrátu k vidění dvě věci, které tam v minulosti nebývaly. Na stolech úředníků jsou nové monitory s kvalitním rozlišením, postavené vždy dva vedle sebe, takže připomínají širokoúhlé filmové plátno. Umožní tak v dostatečné kvalitě studovat i rozsáhlou stavební dokumentaci. Zatím na nich ale stále běží starý systém. Ve vedlejší místnosti pak je několik metrových komínů dokumentů. Je to denní dávka došlých žádostí o stavební povolení v posledních týdnech. Obojí je symbolem poslední fáze příprav na revoluci ve stavebním řízení.

Pardubický úřad patří mezi ty, které už dostaly nové počítače a další techniku. Jeho připravenost na pondělní přechod do digitálního stavebního řízení však není o nic větší než v jiných městech. Celý nový systém, na kterém mají úředníci od července začít pracovat, z nich ještě nikdo neviděl.

„Jsme sami zvědaví, co se bude v pondělí dít,“ komentuje situaci šéf úřadu Jiří Vopršal. Pracovníci podle něj pojedou dál ve starém režimu a za chodu se začnou s novým systémem teprve seznamovat. „Na ministerstvu pro místní rozvoj nám slíbili, že nás důkladně proškolí. Pak nám na jedné videokonferenci ukazovali, jak bude vypadat digitalizace. Ale byl to jen lehký úvod, žádné školení neproběhlo,“ popsal Vopršal.

Ministerstvo pro místní rozvoj však uvádí, že připravilo instruktážní videa, která jsou úředníkům k dispozici a mají už tisíce zhlédnutí. Zároveň pro ně připravilo několik online školení.

Návod by měl přijít až po startu

Vyřizovat digitálně stavební povolení se na pardubickém úřadu stejně ještě několik měsíců nebude. Kdo mohl, poslal si žádost ještě ve starém režimu, a ty se podle šéfa odboru budou vyřizovat asi tak do října. „Nepočítám je, ale měřím to na metry, chodí asi tři denně,“ reaguje na dotaz, kolik žádostí v posledních dnech na úřad každý den dorazí.

Chtěl přitom po ministerstvu, aby úředníci byli vyškoleni a na pondělní start připraveni, ale to se nepodařilo. Požadoval třeba modelový příklad, jak by celým procesem prošel rodinný domek. Od podání žádosti až do kolaudace.

„Napsali nám, že ve středu bude vydána vyhláška o digitalizaci a s ní přijde návod. V pondělí to má přitom začít! To si někdo dělá srandu. Jsem tu už spoustu let, ale tohle jsem nikdy neviděl,“ komentuje Vopršal.

Podobná je situace i na dalších úřadech. Všude počítají s tím, že se s novým systémem naučí „za pochodu“. Úředníci mají sice k dispozici zkušební program, kterému ministerstvo říká pískoviště, ale ten zdaleka neumí vše, co má mít finální systém. „Upřímně říkám, že nevím, co bude v pondělí, a že připraveni nejsme,“ říká šéf stavebního odboru na pardubickém krajském úřadě Miroslav Vohlídal.

Nikdo netuší, jak bude nový systém vypadat, ani v obci Chrast na Chrudimsku. „Do dnešního dne naši lidé neviděli systém jako celek fungovat. Jen dílčí kus nového systému. Takže školení byla, ale ne v takové kvalitě a rozsahu, jak bychom potřebovali, abychom mohli fungovat,“ komentuje situaci starosta Vojtěch Krňanský (Naše Chrast).

Vadí mu, že když v příštích dnech někdo přijde na stavební úřad, jeho pracovníci nebudou nikoliv vlastní vinou vědět, co dělat a jak postupovat. „Nemluvě o tom, co se stane, když se systém zhroutí, což očekávám.“

Nápor aktuálních žádostí pomohl

Ministerstvo pro místní rozvoj vedené pirátským předsedou Ivanem Bartošem opakovaně reaguje tak, že je vše dostatečně připravené. „Digitalizace stavebního řízení poběží od 1. července v souladu s novým stavebním zákonem,“ reagoval mluvčí resortu Petr Waleczko na dotaz, zde se bude od pondělí řešit stavební řízení digitálně.

Že vše jede, jak má, komentoval ve středu také předseda pirátského poslaneckého klubu Jakub Michálek. „Systémy stavební správy teď mají úřady na zkoušku. Mám radost z toho, že většina stavebních úřadů je aktivně testuje a používá.“

Úředníci se shodují, že testovací systém jim dovolí seznámení se s novým prostředím, ale neumožní jim naučit se všechny nové funkce. „Zkušební verze nemá všechny funkcionality. Plnohodnotnou si teprve začneme osahávat,“ uvádí předseda Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů Jan Holický. Sám zákon ale neumožňuje v předstihu pracovat s reálnými daty. Podle Holického by ale měly být k dispozici testovací databáze, na kterých si mohli úředníci vše vyzkoušet.

Tajemníci i šéfové stavebních úřadů se však zároveň shodují, že jim nápor žádostí v minulých týdnech pomohl. Kdo mohl, má už žádost podanou, takže se nedá očekávat nával digitálních podání do nového systému. Některé typy žádostí navíc bude možné podávat postaru až do poloviny roku 2027. A než se žádosti podané ještě ve starém režimu vyřídí, bude čas na seznámení s novým systémem. Radnice v pražských obvodech si kvůli tomu mezi sebou zřídily jakousi horkou linku. „Od pondělí si každý den budeme předávat zprávy, jak to funguje,“ popisuje Holický, jenž je tajemníkem radnice Prahy 6.