Odborníci se shodují, že benefit neomezené dovolené může být pro řízení týmu velmi náročný. Systém vyžaduje velkou odpovědnost a disciplínu zaměstnance − podobně jako práce z domova.

Oslovení zaměstnavatelé, kteří neomezenou dovolenou nabízejí, si ji ale pochvalují. Tvrdí, že se zlepšila loajalita podřízených, zvýšil zájem uchazečů o práci a snížila fluktuace. Zaměstnanci možnosti neomezeného volna prý nezneužívají. “Lidé si mohou vzít volno, kdy chtějí, mohou jít na nemocenskou, kdy chtějí, a dostanou sto procent platu,” řekl HN obchodní ředitel firmy Smart One Daniel Hlaváček. Ta poskytuje správu počítačů a instaluje wi-fi sítě. Má to ale podmínku. “Firma musí fungovat, to znamená, že zaměstnanci, kteří dovolenou čerpají, musí být zastupitelní,” připouští.

TOP 10 benefitů – Co zaměstnanci chtějí

  • 13. plat / 14. plat
  • Bonusy / prémie
  • Flexibilní pracovní doba
  • Dovolená pět týdnů
  • Dovolená více než pět týdnů
  • Individuální rozvržení pracovní doby
  • Možnost občasné práce z domu
  • Auto i pro soukromé účely
  • Stravenky
  • Zdravotní volno
    Zdroj: Grafton Recruitment

Benefit nabízí třeba také IT společnost Artin, firma Eyelevel, navrhující značkové prodejny, nebo řada start-upů. Více než rok ho testuje i Direct pojišťovna. Zaměstnanci si podle její HR manažerky Renaty Křivánkové loni průměrně vybrali čtyři volné dny navíc. “Stejně jako předloni, kdy na konci roku běžela testovací fáze neomezeného volna, jej využili lidé hlavně o vánočních svátcích, na které jim třeba nezbyla klasická dovolená,” popsala Křivánková.

Reálnější je prosadit týden dovolené navíc

Jako první zavedla neomezenou dovolenou podle časopisu Forbes v roce 1981 brazilská firma Semco. Postupně se benefit rozšířil i do Severní Ameriky, kde ho nabízejí právnické, recruiterské společnosti i technologické firmy často spjaté s kalifornským Silicon Valley. Odůvodňují to tak, že šetří náklady a uspoří i na neproplácení nevyčerpaných dovolených u odcházejících zaměstnanců. Ne každá firma si tento liberální přístup může ale dovolit, těžko si ho lze představit třeba ve výrobě.

Český zákoník práce pojem neomezená dovolená nezná. Říká, že minimální dovolená má být čtyři týdny, které mohou být smlouvou nebo vnitřním předpisem podniku prodlouženy. A žádná právní úprava se podle ministerstva práce v současnosti ani nechystá. Poslanci nyní projednávají návrh na zvýšení minimální výměry dovolené ze čtyř na pět týdnů.

Personalista z agentury ManpowerGroup Jiří Halbrštát je ale k neomezené dovolené v českých podmínkách skeptický. “Důvěra mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem nestačí. K tomu je třeba přidat ještě úplně jiný systém hodnocení pracovního výkonu, tedy hodnocení založené na výkonu, a nikoli na odpracovaných hodinách. Na to je nutná změna organizace práce,” zdůrazňuje. Větší nároky na celý management jsou podle Halbrštáta první a největší překážkou, která tento systém okamžitě pohřbí.

Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment, jedné z největších personálních agentur na trhu práce, slova svého kolegy potvrzuje. Ani ona si nemyslí, že by v budoucnosti nabídka neomezené dovolené ze strany zaměstnavatelů dramaticky stoupla. Jako reálné spíš vidí to, že odbory na tripartitě prosadí pět týdnů dovolené ze zákona. Grafton Recruitment aktuálně žádného klienta, který by neomezenou dovolenou nabízel, nemá.

Práce z domova je čím dál častější

Z dříve nestandardních benefitů začíná být velmi populární home office, práce z domova. I když i tu někteří manažeři označují jako “noční můru”, protože zvyšuje nároky na řízení výkonu, dodává Halbrštát.

Pracovat z domova mohou třeba ostravští a brněnští zaměstnanci globální IT firmy Tieto. Využívají i videokonference nebo virtuální mítinky. Výkon se podle Zuzany Mánkové z Tieta měří podle konkrétních výsledků a na ty nemusí mít home office vliv. Práce z domova a flexibilita přitahuje častěji ženy, potvrzuje ředitelka firmy SAP Services Iveta Chválová, kde pracuje téměř 70 procent žen ve vrcholových pozicích. Právě home office je v kancelářské práci podle personalistů jedním z nejpoptávanějších benefitů.

Přístup českých manažerů se ale podle Halbrštáta stále drží zažitých schémat: v kanceláři se sedí od tolika do tolika a individuální řešení pro lidi, kteří potřebují pracovat jiným způsobem, se neřeší. “Mnoho šéfů nesnese pocit, že nemá podřízeného na očích a neví, jestli skutečně pracuje,” dodal s tím, že to se snad kvůli napjaté situaci na trhu práce změní.

Aby si firmy udržely loajální zaměstnance, budou muset řadu svých přístupů podle Součkové přehodnotit. I kvůli tomu, že stále větší vliv na trhu práce získává generace takzvaných mileniálů. “Díky tomu, že tato generace vyrostla v kolébce moderních technologií, nechápe, proč je nutné pracovat od−do na jednom místě, když svou práci může díky technologiím často udělat odkudkoliv a kdykoliv, navíc ve stejné kvalitě a rychlosti,” míní Součková.

Zdroj: www.ihned.cz