“Redukce prostor a přechod na pravidelnou práci z domova nám přinese úsporu v řádech desítek milionů korun,” konstatuje HR ředitelka Raiffeisenbank Dana Fajmonová.

Podobně jako představitelé banky mluvil minulý týden v rozhovoru pro HN i podnikatel Tomáš Vondráček. Ten na sebe upozornil letos v zimě, kdy organizoval hackathon na vytvoření systému elektronických dálničních známek. Vondráčkovy technologické podniky WMC/Grey a Actum Digital už dva roky sídlí v holešovické budově Visionary, kde pracují zhruba na pěti tisících metrech čtverečních. Nově by jim měl stačit poloviční prostor. Zbytek Vondráček hodlá pronajmout dalším firmám.

Home office chtějí i zaměstnanci

V práci z domova našli zalíbení také zaměstnanci. Podle průzkumu, který pro společnost Eset vypracovala agentura Median, se chce naplno vrátit do kanceláře jen třetina z těch, kteří během pandemie pracovali z domova. Téměř 60 procent dotázaných by uvítalo pokračování home officu či jeho kombinaci s docházením na pracoviště.

Že firmy hodlají poptávku po větším využití home officu vyslyšet, ukazují výsledky ankety HN mezi významnými společnostmi působícími na českém trhu. Přibližně dvě třetiny z téměř sta podniků, které v anketě odpověděly, plánují práci z domova využívat více než dříve. Mezi nimi například Avast, Nestlé nebo Mall Group. Jen lehce přes čtvrtinu respondentů větší využití home officu odmítá. Nutno dodat, že některé firmy využívaly home office ve velké míře už před pandemií, a rozšiřování tak v jejich případě nedává smysl. U řady dalších pak ve většině profesí pracovat z domova nelze.

Poradenské firmy, které se kromě analýzy trhu zaměřují i na pronájem kanceláří, změny na trhu potvrzují. Podle vedoucí pronájmu kancelářských prostor ve společnosti CBRE Heleny Hurábové podniky ustupují od rozšiřování kanceláří a hodlají se spokojit s tím, co mají. Část z nich, jako například zmíněná Raiffeisenbank, dokonce zvažuje zmenšování prostorů.

Pronájem kanceláří není levnou záležitostí a možné úspory v řádech desítek milionů, o nichž mluvila Fajmonová, by se mohl týkat i jiných firem. Nákladné jsou kanceláře hlavně v Praze. Podle analýzy konzultační firmy JLL se výše měsíčního nájmu v prvním čtvrtletí letošního roku pohybovala v průměru na 22 eurech za metr čtvereční, tedy přes 580 korun. Ve většině dalších měst se cena držela pod 20 eury za metr čtvereční.

O větším využívání home officu se v podnikatelském prostředí mluvilo už několik let, reálně je k němu přesvědčila až koronavirová krize. Firmy až na výjimky tvrdí, že práce z domova neměla negativní dopady na produktivitu zaměstnanců. Společnost MultiSport Benefit, která nabízí slevové karty do sportovních center, dokonce říká, že jejich zkušenost byla pozitivní. “Zjistili jsme, že není třeba se vždy scházet a řadu věcí lze vyřešit telefonicky. Zároveň jsme objevili kouzlo videohovorů, které využíváme i nadále, především pro komunikaci s externími dodavateli. To spolu se snížením dojezdových časů do kanceláře a celkově uvolněnějšímu domácímu prostředí mělo vliv na zvýšení efektivity práce,” konstatuje manažer firmy pro Česko Marián Škripecký.

Nástrahy práce z domova

Firmy, které zůstávají opatrné či jsou k home officu rovnou skeptické, ale upozorňují, že práce z domova není vhodná pro každého a klade nároky na zodpovědnost zaměstnanců. “Naši zaměstnanci ani nechtějí pracovat z domova. V Česku se home office mylně zaměňuje za dodatečné volno k vyřízení soukromých aktivit,” konstatuje Kamila Mašková, ředitelka společnosti IFM electronics, vyrábějící elektronické systémy, například senzory.

Oddělování práce a osobního života je jednou z největších nástrah práce z domova i podle dvou pětin lidí odpovídajících v šetření Medianu. Zatímco při práci v kanceláři je pracovní doba až na výjimečné případy typu obchodních schůzek jasně ohraničená příchodem a odchodem, při práci z domova se čas věnovaný zaměstnání a volno prolínají. To klade větší nároky na disciplínu zaměstnanců i jejich schopnosti zorganizovat si den tak, aby stihli splnit všechny úkoly a ještě jim zbyl čas na odpočinek a vlastní zájmy.

Mašková také připomíná, že jen malé procento zaměstnanců má dostatečně prostorné bydlení, aby si mohlo vyčlenit speciální místnost, v níž bude mít klid na práci. “Skutečně nelze pracovat z obýváku, kde u stolu sedí ještě manžel, manželka nebo děti,” dodává. Klid kanceláře doma podle Medianu chyběl asi pětině lidí.

Podle studie mezinárodní konzultační společnosti Cushman & Wakefield, která zkoumala nálady mezi 40 tisíci společnostmi na celém světě, měli s nedostatečnými prostorami problémy především mladí lidé. Řada z nich ještě bydlí u rodičů, případně sdílí byt spolu s několika dalšími lidmi. Pro mladší zaměstnance navíc home office představuje bariéru v získávání zkušeností.

“Méně zkušení zaměstnanci potřebují ty seniornější pozorovat při práci, mít jejich osobní dohled, dostávat od nich zpětnou vazbu. Tyto možnosti jsou bez přímého kontaktu samozřejmě omezené a pociťují to sami dotčení zaměstnanci,” shrnuje závěry firemního šetření Radka Novak, vedoucí týmu pronájmu kancelářských prostor v Cushman & Wakefield.

Právě nedostatečný kontakt s kolegy byl podle Medianu největší překážkou. Chyběl asi polovině lidí. Podobně mluví i samy firmy, podle nichž omezené setkávání pracovníků dopadá na kreativitu zaměstnanců. “Home office považujeme za alternativu, ale neplánujeme jeho širší využití. A to i přes to, že dlouhodobě masivně využíváme videokonference. Mezilidský kontakt je více a nejlepší nápady vznikají v kuchyňce u kávy,” říká výkonný ředitel Kofoly Daniel Buryš.

I proto společnosti nechtějí opouštět kanceláře úplně. Novým trendem, který naznačuje, v co by se mohly proměnit, je podle Novak z Cushman & Wakefield budování neformálních zón. V nich se mohou lidé potkávat, debatovat a promýšlet nápady.

Zdroj: www.ihned.cz