Takový černý scénář v domácí ekonomice nastane podle zjištění online deníku Aktuálně.cz, pokud vláda rychle nevyvede české školství z vleklé krize. Aktuálně.cz přitom vychází z analýzy viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy ČR Pavla Juříčka.

Podle Pavla Juříčka mají domácí firmy obrovské problémy, aby sehnaly odborníky s technickým vzděláním. Nejde jenom o inženýry, ale také o absolventy středních průmyslových škol a učilišť. A pokud se k tomu podle něj přidá i naplnění nepříznivého scénáře, podle kterého kvůli nedostatku expertů v Německu odejdou z České republiky jinam, bude opravdu zle. Podle Juříčka prošlo tuzemské školství v uplynulých dvaceti letech obrovskou devastací a naprosto neodpovídá potřebám průmyslu. Česká republika totiž podle zjištění Aktuálně.cz téměř zlikvidovala odborná učiliště a strašlivě snížila úroveň průmyslovek. „A omdlívám z toho, jaké základní věci neznají inženýři po ukončení vysoké školy,” citoval online deník Pavla Juříčka. Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR proto říká, že je nejvyšší čas napravit zlou cestu, po které jsme se vydali. Nahradit kvantitu škol kvalitou, která tím výrazně poklesla. A týká se to bohužel i vysokoškolských studentů.

V republice v současné době působí přes 70 vysokých škol a přes 40 z nich je soukromých. Studuje na nich celkem více než 400 tisíc studentů – asi osmkrát více než v roce 1989. To je podle expertů neúnosné číslo.

Aktuálně.cz uvedlo výklad viceprezidenta SP ČR Pavla Juříčka, podle kterého soukromé univerzity v západní Evropě nebo v USA poskytují studentům nadstandardní vzdělání, zatímco v Česku většina z nich slouží jako instituce na vysokoškolské diplomy ‘za nic’. Mnoho českých vysokých škol tak produkuje budoucí klienty úřadu práce. A to všechno jen v honbě za penězi ‘na hlavu’ – tedy za příspěvkem přibližně 28 tisíc korun ročně na jednoho studenta – nabízejí středoškolákům ekonomické, sociální, správní či humanitní obory, jejichž absolventi se v praxi neuplatní. A ubírají státu peníze na podporu technických oborů, o jejichž absolventy se firmy přetahují.

Továrny ale potřebují naléhavě nejenom obráběče, nástrojaře či obsluhu k NC strojům. Marně hledaly také textilního technologa celý loňský rok. Školský systém by se tak podle viceprezidenta SP ČR měl více podobat německému, který si dosud zachoval správné parametry. Podle něj se i dnes ukazuje, že si společnost přeje, aby se školský a vzdělávací systém radikálně změnil a nastala renesance technických oborů. „Záleží jen na politicích, jestli přestanou myslet jen na body u voličů, jak to většinou dělali v uplynulých patnácti letech, a najdou odvahu k reformám,” citoval online deník Aktuálně.cz Pavla Juříčka. Ten připomněl, že jeden z důvodů, proč humanitní směr v tuzemsku zvítězil za ministryně Petry Buzkové (ČSSD) ve školství nad přírodovědným, byla levnější výuka. Student gymnázia totiž stojí stát ročně 35 tisíc korun, zatímco student průmyslovky o 50 tisíc korun víc. Jenže problém je, že vzdělaný technik je pro ekonomiku ve většině případů cennější než absolvent školy s humanitním zaměřením.

-pda-