Na vině je mimo jiné nedostatečné financování, ukazují data. Uvedl to server EurActive.cz, který vyšel ze studie společnosti IBM, jejímž cílem bylo prozkoumat plány vrcholných představitelů významných firem a upozornit na vlivy, které na byznys působí. Studii IBM uskutečňuje každé dva roky.

Letos jde o pátou takovou studii. V rámci průzkumu tentokrát mezi zářím 2011 a lednem 2012 oslovilo formou osobního rozhovoru 1.700 ředitelů firem na pozici CEO (z angl. chief executive officer – výkonný ředitel) a vrcholných představitelů veřejného sektoru v 64 zemích. 25 z nich bylo z České republiky.

Server EurActive.cz uvedl, že technologické faktory budou byznys v následujících letech nejvíce ovlivňovat podle 71 procent dotázaných. Ruku v ruce s nimi však jdou schopnosti a dovednosti zaměstnanců. Zatímco v roce 2010 se mezi nejvýznamnějšími faktory umístily na čtvrtém místě, letos to bylo již druhé místo. Podle názoru 71 procent šéfů firem oslovených v rámci studie je pak lidský kapitál nejvýznamnějším zdrojem udržitelných ekonomických hodnot. Na druhém místě se umístily vztahy se zákazníky, na třetím inovace zboží a služeb.

Nejžádanějšími vlastnostmi zaměstnanců jsou podle šéfů firem především schopnost týmové práce, komunikativnost, flexibilita a kreativita, ukázala studie. Podle autorů studie je to mimo jiné reakce na větší vzájemné propojení firem, zákazníků a zaměstnanců, které umožňuje nový vývoj digitálních a mobilních technologií i změny v sociální komunikaci. Jenže podle autorů studie český vzdělávací systém obecnější a dlouhodobě užitné schopnosti lidí málo akcentuje. ČR se podle zjištění serveru EurActive.cz sice částečně podařilo zmodernizovat své školství, ve využívání nových technologií studenty i učiteli ovšem zaostává. Firmy stále marně volají po tom, aby český vzdělávací systém přestal žákům a studentům dávat pouze fakta, která navíc v současné době rychle zastarávají, ale naučil je být více kompetentnějšími a kreativnějšími. O tom, že vzdělávací systém není na dobré úrovni, svědčí podle studie i to, že manažeři firem subjektivně ohodnotili kvalitu vzdělání v zemi následovně: V kvalitě primárního vzdělávání se české školy umístily na 55. místě ze 144, manažerské školy v ČR se však kvalitou zařadily až na 95. místo. Poměrně negativně hodnotí manažeři také úroveň vzdělávání v matematice a přírodních vědách.

Kdy se podaří do českého školství zavést takové změny, aby se studenti mohli srovnávat se světovou kvalitou?

Diskutujte o tom pod tímto článkem nebo na Facebooku.