Henkel, Volkswagen, Deutche Telecom nebo nejnověji německé ministerstvo práce patří mezi firmy a instituce, které uznaly, že volný čas jejich zaměstnanců patří výhradně jim a jejich rodinám a nikoliv práci.
Vůbec nebo jen za striktně vymezených pravidel jim po pracovní době a v době dovolené smějí chodit e-maily nebo jim zaměstnavatel může zatelefonovat, byť by měli služební telefon.
V Brazílii dokonce od začátku února tohoto roku platí zákon, který zaměstnavatelům nařizuje proplácet zaměstnancům přesčasy za dobu strávenou vyřizováním elektronické korespondence a pracovních hovorů v jejich volnu.
V ČR je situace jiná. „Pokud to někteří zaměstnavatelé obdobně smluvně ošetřují, pak velmi pravděpodobně jen ve zcela výjimečných případech. V některých společnostech může být omezení komunikace po skončení běžné pracovní doby součástí firemní kultury, to však většinou nebývá spojeno s konkrétním nařízením, které by bylo důsledně prosazováno,“ říká Tomáš Dombrovský, mluvčí společnosti LMC, která provozuje pracovní portál Jobs.cz.
Problém nemají na stole ani odbory, které pomohly podobná nařízení prosadit v některých firmách a institucích v sousedním Německu.
„V Česku se o uzavření dohody na centrální úrovni v současnosti neuvažuje,“ uvedl Jan Rovenský, předseda Odborového svazu státních orgánů a organizací s tím, že pravidla někdy mohou být nastavena v kolektivních smlouvách.
„Nic obdobného nepřipravujeme a ani necítíme zájem ze strany zaměstnanců. Nepovažujeme to ani za příliš praktické, pokud to zaměstnavatel nezneužívá,“ říká mluvčí skupiny ČEZ Ladislav Kříž s tím, že u zaměstnanců v energetice je stále velmi silná ,stavovská‘ čest a sami od sebe se snaží pomoci, když je třeba, bez ohledu na čas.
Podobné je to i u dalších energetických společností. „V rámci koncernu RWE toto pravidlo nemáme a ani jej neplánujeme,“ říká mluvčí RWE Česká republika Martin Chalupský. Firma ale podle něj volný čas zaměstnanců respektuje a výjimkou jsou jen oblasti takzvané strategické infrastruktury nebo významné projekty, které souvisejí s bezpečností a spolehlivostí zásobování zákazníků energií.
„Žádná taková striktní pravidla stanovena nemáme, věříme spíše na zdravý úsudek,“ říká Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank. A stejně odpověděl i František Bouc z České spořitelny.
Snaha vyhovět zaměstnavateli a být neustále dostupný na telefonu i internetu může z dlouhodobého hlediska vést k psychickým problémům. Zvláště pokud zaměstnavatel své podřízené upozorňuje, že nedostupnost může být důvodem k výpovědi.
„Důsledkem je samozřejmě stres jako reakce na nezvládnutí nepřiměřeného zatížení,“ říká psycholog Michal Walter.
Lidé dostupní 24 hodin denně se podle něj také snadněji stanou workoholiky. „Problém je to hlavně u lidí, kteří nemají dostatečné osobní vztahy a práce je naplněním jejich života. Lidé, kteří tyto vztahy mají, se snadněji ubrání,“ dodává Walter.
Kontaktuje vás zaměstnavatel i mimo pracovní dobu?
Řekněte nám o tom pod tímto článkem nebo na Facebooku.