Vtovárně kolínské automobilky Toyota je živo. Odboráři v pondělí vypověděli kolektivní smlouvu mezi zaměstnanci a vedením společnosti, která řeší mzdové a další pracovní podmínky. K překvapivému kroku dochází ve chvíli, kdy se odbory a zástupci japonského podniku připravují na jednání o růstu mezd v příštích letech. Ta se mají rozjet v září a tento spor je může výrazně ovlivnit.

Kolektivní smlouvu vypověděla jedna ze tří odborářských organizací, které pracovníky v kolínském závodu Toyoty zastupuje. Předseda organizace Nezávislé odbory pro údržbu a ostatní pracující Petr Bíba ale nechtěl důvody tohoto kroku komentovat. „Na Facebooku k tomu zveřejníme vše podstatné,“ uvedl Bíba.

V dokumentu, kterým Bíba vedení Toyoty výpověď oficiálně podal a jejž mají HN k dispozici, jsou nicméně důvody zmíněny. Odboráři tvrdí, že „zaměstnanci automobilky jsou vystaveni enormnímu tlaku a přetížení, vedení jim pravidelně nařizuje práci přesčas a o víkendu nebo jim vyhrožují odvoláním z dovolené“. Odboráři údajně na problémy japonskou firmu dlouhodobě upozorňují, ta ale na výtky dosud nijak nereagovala.

„Společnost nerozumí důvodu výpovědi kolektivní smlouvy, a to zejména s ohledem na to, že tato lhůta končí až po konci její platnosti. Výpověď tak nemá praktický dopad na podmínky, které jsou v aktuální kolektivní smlouvě zakotveny,“ uvádí mluvčí Toyoty Tomáš Paroubek.

Šestiměsíční výpovědní lhůta začne platit od začátku srpna, smlouva tedy bude platná ještě 31. prosince, kdy její platnost stejně končí. Současný spor nicméně může podstatně ovlivnit vyjednávání o kolektivní smlouvě, která ji má od ledna nahradit. O její podobě, tedy včetně růstu mezd v příštích letech, by se odboráři měli s vedením podniku začít bavit v září.

Ve výpovědi kolektivní smlouvy však odborář Bíba zmiňuje, že nový dokument neuzavře do doby, než firma zmíněné nedostatky odstraní. „Vypovězení smlouvy je vyústěním dlouhodobé situace mezi odbory a společností Toyota,“ říká předseda další odborové organizace ASO Kolín Josef Stibůrek. „Doufám však, že si pan Bíba nebude brát zaměstnance Toyoty jako rukojmí tím, že vyjednávání s vedením firmy nezahájí. Sám jsem s Toyotou vedl spoustu dlouhých jednání, kde jsme si na začátku nerozuměli, a přesto došlo k oboustranné dohodě,“ míní Stibůrek.

„Společnost i nadále pokračuje v přípravných aktivitách tak, abychom v září tohoto roku započali kolektivní vyjednávání s našimi sociálními partnery,“ dodává Paroubek.

Na aktuální kolektivní smlouvě se Toyota s odboráři dohodla v polovině letošního ledna. Platí na jeden rok a zaměstnanci si díky ní přilepšili na mzdách v průměru o 11 procent.

Kolínská továrna na automobily změnila před třemi lety své jméno. Dříve zde japonská automobilka vyráběla vozy ve společném podniku TPCA ještě spolu se značkami Peugeot a Citroën. Od roku 2021 přebrala Toyota fabriku v Ovčárech u Kolína do svých rukou a od té doby nese název Toyota Motor Manufacturing Czech Republic.

Loni firma skončila ve ztrátě 127 milionů korun. Tržby společnosti pak dosáhly 77 miliard. Loni v létě provoz v automobilce podstatně ovlivnil požár v dodavatelské firmě Novares CZ v Žebráku na Berounsku. Toyota kvůli tomu musela neplánovaně na měsíc odstavit výrobu.

Zdroj: www.hn.cz