Pro české vysokoškoláky je práce snů v Googlu. Americká softwarová firma už čtvrtým rokem kraluje žebříčkům nejatraktivnějších zaměstnavatelů v Česku. Google je na prvním místě u českých studentů IT a ekonomických oborů.

Zjistil to rozsáhlý výzkum, který mezi více než 14 tisíci českými vysokoškoláky dělala od loňského listopadu do letošního března švédská společnost Universum a česká agentura Studenta Media. Hospodářské noviny přinášejí exkluzivně jeho výsledky.

“Google má silný, přitažlivý brand, je inovativní a každý mladý člověk se s ním setkává víceméně denně,” zdůvodňuje úspěšnost značky Tomáš Rašner, ředitel Studenta Media a Universa pro Česko. Ale nebodoval zdaleka jen Google. České vysokoškoláky také velmi lákají české firmy a instituce. Pro studenty technických oborů je nejžádanějším zaměstnavatelem Škoda Auto. Mladoboleslavská automobilka předstihla i německý Siemens nebo americký Honeywell.

Pro studenty přírodních věd je zase nejvíce lákavá práce v Akademii věd, právníci by nejraději pracovali na soudech. A studenti s humanitním zaměřením chtějí nejvíce do veřejnoprávní České televize. Pro studenty byznysu jsou hned po Googlu nejžádanějšími firmami Škoda Auto, Česká národní banka a Letiště Václava Havla.

Mladí Češi vyžadují přátelský kolektiv i vedení

České firmy si tuzemští studenti spojují s přátelským pracovním prostředím, proto mají takový úspěch. České značky silně konkurují zahraničním firmám působícím v tuzemsku, se kterými si studenti již tolik nespojují příjemné prostředí v práci,” podotýká Rašner. Firmy se snaží s mladými lidmi pracovat už na školách a ke své značce je přilákat co nejdříve.

Na práci se studenty vysokých škol si opravdu zakládáme. Během školního roku pro studenty pořádáme nejrůznější exkurze přímo v našich závodech, kariérní setkání, přednášky a workshopy přímo na vysokých školách a podobně,” vysvětluje mluvčí Škody Auto Zdeněk Štěpánek.

Pro firmy je extrémně důležité vědět, jak si mezi mladými talenty stojí. Hlavně proto, že v současnosti je mladých specialistů na trhu nedostatek a firmy se o ně přetahují. “Před 5 lety byla skupina absolventů považována z hlediska uplatnění za ohroženou, dnes se karta obrátila a jedná se spíše o nedostatkové zboží. Jejich nároky se také změnily, zaměřují se na osobní rozvoj, chtějí rychleji svěřit odpovědnější úkoly a očekávají rychlejší kariérní postup,” dodává Štěpánek.

Česká televize zase už před třemi lety spustila program ČT start, který je zaměřený právě na spolupráci s vysokými školami. “Díky němu jsme se ještě více otevřeli veřejnosti a zejména studentům. Zároveň spolupracujeme i s vedením vysokých škol, ať už formou pravidelných setkání rektorů s vedením ČT, pedagogickou činností našich kolegů, vedením diplomových a bakalářských prací zaměstnanci ČT, nebo formou spolupráce na studentských filmech,” říká mluvčí televize Alžběta Plívová. Do programu ČT start se každoročně hlásí stovky studentů vysokých škol, loni jich bylo na šest set. ČT přijímá zhruba dvě desítky z nich.

V průzkumu mezi vysokoškoláky z největších vysokých škol a univerzit po celém Česku se studentů výzkumníci mimo jiné ptali, co je jejich hlavním požadavkem na budoucího zaměstnavatele. Pokud chce firma nalákat talenty z řad absolventů vysokých škol, měla by dát vědět, že je u ní čeká přátelské pracovní prostředí.

Právě tohle kritérium – přátelské prostředí, tedy otevřený, milý a kreativní kolektiv, je to hlavní, co čeští absolventi požadují, když se po škole rozkoukávají, kam nastoupit. Jelikož přátelské pracovní prostředí čeští studenti vyžadují nejvíc, právě na tenhle aspekt by měly firmy při svých náborových kampaních mezi studenty upozorňovat.

Možností, jak studenty zaujmout, je spousta. Určitě se nelze spoléhat pouze na jeden kanál, ale je potřeba správně nastavit mix komunikačních kanálů a ujasnit si cílovou skupinu. Studenti se pak mohou o těchto charakteristikách dozvědět prostřednictvím sociálních sítí, kariérních stránek zaměstnavatele, exkurzí a podobně,” říká Irena Rákosová ze Studenta Media.

Zdroj: www.ihned.cz

Sdělte nám svůj názor pod tímto článekm nebo na Facebooku.

-lhe-