O tom, že požádá o svolání tripartity, minulý týden ve čtvrtek informovala ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD). Následně se přidal i premiér Andrej Babiš (ANO), který uvedl, že pro celý sektor navrhne aktivaci kurzarbeitu. Ta je podle jeho vyjádření pro HN dokonce nutná. Už nyní proto jedná se zástupci Škodovky o podmínkách návrhu. Tripartita, tedy zástupci vlády, zaměstnanců a zaměstnavatelů, se sejde v pondělí 18. října.

„Je dobře, že se sejdou. Kvůli volbám se celý problém stále odsouval, nemluví se o tom. Musíme jednat rychle, tohle nejde jenom sledovat. I my na podnikové sféře nemůže přešlapovat, to jsme dělali měsíc nebo dva. Jinak nám to zásadně zničí hospodaření. Tento ekonomický dopad je mnohem větší než celý covid,“ řekl HN Jan Pleyer, ředitel závodu firmy Auria. Jeho firma je předním dodavatelem evropských automobilek, českou Škodovku nevyjímaje.

Pokud totiž vláda a firmy nezačnou jednat o nějakém řešení, zasáhne celý automobilový sektor silná vlna propouštění, ke kterému podle jeho slov již dochází. „A propouštět se bude dál. Dopady na celý dodavatelský řetězec jsou kritické, protože zatím nemáme aktivované žádné nástroje, jako je kurzarbeit. To by pomohlo,“ doplnil Pleyer.

Předák Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula míní, že by rychlejším řešením bylo spuštění podpory z programu Antivirus, který byl od června pozastaven. „Nejde o to, za každou cenu jít do kurzarbeitu, který nebude jednoduše proveditelný, jelikož ho použijeme poprvé,“ uvedl Středula. Zavedení kurzarbeitu by totiž vyžadovalo schválení – takzvanou notifikaci – od Evropské komise, což by pomoc pro firmy výrazně zdrželo.

Nápad na „oživení“ Antiviru podporuje i viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj. „Už několik dnů intenzivně jednáme s ministerstvem průmyslu a obchodu a ministerstvem práce a sociálních věcí o aktivaci programu Antivirus B kvůli situaci v automobilovém průmyslu,“ říká Rafaj.

Sdružení automobilového průmyslu (SAP) v půlce září odhadovalo, že se letos kvůli nedostatku čipů a dalších dílů nevyrobí až 140 tisíc vozů. Po čtvrtečním oznámení Škodovky o výrazném omezení až zastavení výroby SAP revidoval číslo o dalších deset tisíc. Celkově se tak podle sdružení vyrobí v Česku 1,15 milionu aut – stejně jako v loňském „covidovém“ roce. Problémy s výrobou nemá jen Škodovka, linky se na několik týdnů letos zastavily i v Toyotě, zatímco nošovické automobilce Hyundai se zatím daří udržovat výrobu v chodu.

Právě potíže odvětví byly hlavním důvodem, proč český průmysl už v srpnu po pěti měsících růstu meziročně poklesl. A byly také jedním z hlavních důvodů, proč český zahraniční obchod vykázal rekordní schodek obchodní bilance.

Podle Petra Knapa, analytika a experta na automotive z poradenské společnosti EY, tvořila jen Škodovka až pět procent českého HDP a devět až deset procent celého exportu. Stejná čísla uvádějí i viceprezident Svazu průmyslu Radek Špicar i odborový předák Středula. Ekonom David Marek z poradenské firmy Deloitte na Twitteru uvedl, že v případě celého zastavení výroby bude každý měsíc negativní dopad na celoroční tržby české ekonomiky asi 0,6 procenta a na úrovni přidané hodnoty, což je srovnatelné s HDP, zhruba 0,5 procenta.

Tento výpočet byl záměrně hypotetický, aby ukázal význam Škody Auto v české ekonomice. Pokud se nezavře úplně, tak je jasné, že ty dopady budou menší. Ale toto je dolní hranice, která vymezuje situaci, jak by to dopadlo, kdybychom Škodovku neměli,“ vysvětlil David Marek pro HN.

Na Škodovku jsou ale podle mluvčího SAP Vojtěcha Severýna navázány vyšší desítky firem. „Většina firem, které Škodovce dodávají, tak dodává i do jiných automobilek. Určitý objem si proto jsou schopni zajistit jinde. Těch stoprocentně závislých firem na Škodovce je málo,“ uvedl mluvčí. I přesto jsou dodavatelé tvrdě zasaženi tím, jak automobilky sesekávají svou výrobu kvůli nedostatku polovodičů.

Automobilky jim totiž často bez jakéhokoliv předstihu odvolávají objednávky, protože nemají jak kompletovat auta. Dodavatelé pak musí již několik měsíců omezovat výrobu a počítají ztráty. Učinila tak již třeba česká firma Isolit Bravo. „Žádné sklady takových rozměrů neexistují, abychom zachovali celou výrobu. Logicky se nám propadly i tržby, to jinak ani nejde,“ tvrdí ředitel firmy z Jablonného v Podještědí Kvido Štěpánek s tím, že kvůli odvolaným objednávkám zatím nikoho ze své firmy nepropustil. Odstávky výroby zatím řeší jeho firma vybíráním dovolených. Společnost Auria podle šéfa závodu Pleyera redukuje náklady, kde se dá – na nepřímých materiálech, službách nebo školeních.

Česká firma KES, vyrábějící elektrické kabely, kvůli klesajícím objednávkám zkrátila počet pracovních dnů v září a říjnu na čtyři. Omezovat výrobu musí ale i velcí dodavatelé. Například tuzemský závod Continentalu. Nikdo z jeho zaměstnanců však o práci zatím nepřišel. „Automobiloví výrobci ruší objednávky v době, kdy už vědí, že ke změně dojde. Což často bývá v poslední chvíli,“ upozorňuje mluvčí firmy Regina Feiferlíková na nešvar, který potvrzují i další dodavatelé. Komunikace s automobilkami je velmi obtížná a podle jejich slov téměř minimální. I čtvrteční tiskové prohlášení Škodovky bylo podle dodavatelů zmatečné a jasnou informaci nepřineslo.

„Ve druhém kvartále tohoto roku jsme zaznamenali navýšení objednávek, nicméně září a říjen je zhruba 30 procent pod očekávanými čísly,“ tvrdí finanční ředitel firmy KES Daniel Otáhal. Podle Pleyera byl konečný stav zářijových objednávek oproti původnímu plánu poloviční. A podobná čísla už eviduje i v říjnu.

Zdroj: www.hn.cz