“Chci pro naše lidi vyjednat čtrnáctidenní karanténu,” prohlásil včera předák škodováckých odborů Jaroslav Povšík. Stejný požadavek předložili společnosti Hyundai také odboráři z Nošovic.

Jednání ve Škodovce probíhalo až do večerních hodin. Vedení firmy se k situaci podrobněji nevyjadřovalo. Podle informací zpravodajského webu Aktuálně.cz je však jen otázkou času, kdy a za jakých podmínek se výroba přeruší. Do uzávěrky však nebylo jasné, jak se odboráři s firmou dohodli.

40 tisíc lidí

v Česku zaměstnávají automobilky Škoda Auto, Hyundai a TPCA. Nejvíce jich pracuje pro Škodu, celkem 34 tisíc. V celém autoprůmyslu v zemi přímo pracuje 150 tisíc lidí a 400 tisíc nepřímo.

1,428 milionu

osobních aut loni vyrobily české automobilky, což byl meziročně mírný pokles o 0,7 procenta. Na závody Škody Auto v Mladé Boleslavi a Kvasinách z toho připadalo 908 tisíc vozů. Pro firmu to byl nový rekord.

9 procent

HDP v Česku tvoří autoprůmysl. Na průmyslové produkci se podílí zhruba jednou čtvrtinou.

V automobilce byl koncem minulého týdne potvrzen první případ nákazy koronavirem. Nakazil se zaměstnanec Škody Parts Center, které je mimo hlavní výrobní závod v Mladé Boleslavi. Odboráři však preventivně navrhují dva týdny karantény pro všechny zaměstnance. Podle Povšíka by firma během této doby vydezinfikovala všechna místa v závodu. Karanténou by se tak předešlo možnému šíření viru mezi zaměstnanci.

Škoda Auto v Česku provozuje tři výrobní závody a zaměstnává zde 34 tisíc lidí. Na automobilku, která loni dodala do celého světa 1,24 milionu aut, je navázáno velké množství tuzemských firem a to, jak se jí zrovna daří, má významný vliv na tuzemskou ekonomiku. Autoprůmysl se v Česku podílí devíti procenty na HDP a 26 procenty na průmyslové výrobě.

“Přerušení výroby ve Škodě Auto by museli na stejnou dobu následovat právě i její dodavatelé. Znamenalo by to tedy výpadek významné části dodavatelského řetězce, který firmy nebudou mít čím nahradit. Na druhou stranu je však nutné očekávat, že v horizontu několika týdnů bude automobilku trápit pokles odbytu. Je tedy otázkou, zda by přerušení výroby nenastalo v každém případě, pouze o něco později,” říká partner české pobočky KPMG Jan Linhart, který se na autoprůmysl specializuje.

O možném čtrnáctidenním zastavení výrobních pásů včera s odbory jednalo také vedení automobilky Hyundai, která v Nošovicích na Frýdecko­-Místecku zaměstnává zhruba 3300 lidí, dalších 8700 pracuje pro její subdodavatele. Podle informací HN již podobné úvahy probíhají také v kolínské TPCA, která je společným závodem japonské firmy Toyota Motor Corporation a francouzské PSA Groupe. Pracuje v ní přes 2400 lidí.

V Evropě poslední dny rychle roste počet uzavřených továren. Fiat Chrysler včera oznámil, že se do 27. března zastaví výroba v šesti italských závodech a po jednom v Polsku a Srbsku. Firma uvedla, že chce jednak chránit zdraví zaměstnanců, ale také se přizpůsobit propadu v poptávce. V Itálii se nyní nevyrábějí ani luxusní Ferrari či Lamborghini. Ford v neděli přerušil výrobu ve Valencii, svůj španělský závod uzavře i Nissan a v jejich domovské zemi se nebudou vyrábět ani zmíněné Seaty. Kvůli výpadkům dodávek dílů stojí i Renault ve francouzském Fliss. Továrny bude v průběhu týdne postupně zavírat i koncern PSA (Peugeot, Citroën, Opel). Znamená to, že se na Slovensku kromě tří závodů VW nebude vyrábět ani v PSA v Trnavě.

“Kvůli velmi negativnímu vývoji na velkých evropských trzích vidím vliv koronaviru na český autoprůmysl spíše pesimisticky. Záleží, jak dlouho bude situace trvat a jak se bude vyvíjet v hlavních zemích EU. Pracujeme teď s několika scénáři. Nejhorší počítá, že se poptávka po automobilech neodsune, ale zmizí,” obává se Petr Knap, vedoucí oddělení pro automobilový sektor v poradenské společnosti EY.

Pokud se podle něj propad poptávky v únoru až dubnu spojí s pesimismem spotřebitelů a firem, pak může Česko přijít o jeden až dva měsíce prodejů nových aut. “Meziroční propad by se pak mohl pohybovat v úrovni okolo 10 procent,” odhaduje Knap. Dodává, že takový propad by již pravděpodobně vyvolal propouštění u výrobců aut i dílů.

Klíčovou roli bude hrát především to, jak rychle epidemie koronaviru odezní a kdy se výroba vrátí do normálu. V jaké kondici se poté český autoprůmysl bude nacházet, bude záležet především na tom, jak rychle se zákazníci vrátí do autosalonů nakupovat nová auta.

“Značná část jich bude řešit výpadek nebo přinejmenším pokles příjmů, a budou tedy pečlivě zvažovat, zda nové auto opravdu potřebují. Jak velký tento dopad bude, je ve hvězdách. Současná situace je zcela bezprecedentní a jakékoliv odhady by byly pouhou spekulací,” říká Linhart.

Zdroj: www.ihned.cz 

-lhe-