Dvě centra Amazonu v ČR budou primárně obsluhovat nesrovnatelně větší německý trh. „Hlavní, co České republice přinese Amazon, jsou tisíce pracovních míst,“ říká šéfredaktor serveru Lupa.cz David Slížek.

Hodně se spekuluje o tom, že v budoucnu bude spuštěna česká verze e-shopu Amazon, což podle Slížka není příliš pravděpodobné kvůli velikosti českého trhu. „Amazon uvažuje o tom, že spustí svůj e-shop v Polsku nebo v Nizozemí a ve Švédsku, ale jinak si myslím, že Česká republika je na Amazon opravdu moc malá,“ myslí si Slížek.

Amazon.com začal v roce 1994 jako internetové knihkupectví. „Ale brzy svůj sortiment rozšířil. Začal prodávat DVD, CD, pokračoval přes digitální produkty, hudbu, video. Dnes prodává také software, oblečení, dokonce i jídlo, nábytek a řadu dalších produktů,“ říká David Slížek.

Když Jack Bezos zakládal Amazon, řekl, že prvních pět let nebude vytvářet zisk a soustředí se hlavně na služby zákazníkům a aby získal co největší část trhu. Ve výsledku se to projevilo jako velmi dobrá strategie. Amazon také má poměrně nízké marže a výdělků dosahuje hlavně tím, že prodává obrovské množství zboží. Ale není zaměřen na dravý, okamžitý zisk. Svůj obchod buduje pomalu a s rozumem,“ dodává David Slížek, šéfredaktor serveru Lupa.cz.

Skladovací a logistické haly už v ČR zabírají 4,5 milionu čtverečních metrů. Podle viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy Radka Špicara ale nehrozí, že budeme pro svět čím dál víc jen skladištěm, překladištěm a montovnou.

Díky Bohu za těch cirka 10 tisíc pracovních míst (včetně sezónních zaměstnanců – poznámka redakce), které se Amazon chystá v České republice otevřít v příštích letech,“ říká Špicar, podle něhož ČR disponuje velmi dobrou strategickou polohou v Evropě, připravenými průmyslovými zónami a levnou pracovní silou.

Amazon podle Radka Špicara zaměstná především středoškolsky vzdělané lidi. Průmyslové projekty, ve kterých by se využila i kvalifikovanější pracovní síla, podle Špicara v ČR narážejí na problémy.

Takové investice potřebují poměrně velké množství kvalifikované pracovní síly, především absolventů technických oborů a přírodních věd. A těch se na trhu práce nedostává,“ soudí Špicar a dodává:

Druhým problémem je, že takové investice vyžadují velmi dobře fungující propojení podniků a univerzit nebo podniků a výzkumných center. A to v České republice bohužel také příliš nefunguje.“

Chtěli byste pracovat v českých pobočkách Amazonu?

Řekněte nám o tom pod tímto článkem nebo na Facebooku.